Paistettua parsaa miso-voilla

imeparsaa

Hyviinkin asioihin voi kyllästyä välillä kun sitä tekee työkseen, minkä tietää varmasti kaikki, jotka ovat tehneet läheisestä harrastuksestaan ammatin. Siksi on taas se aika vuodesta, josta moni ravintolakokki näkee painajaisia jo tammikuusta alkaen. Parsan kuorimista aamusta iltaan. Parsan limaisia, helposti tarttuvia kuoria kaikkialla. Nippu nipun jälkeen. Ainoastaan henkilö, jolla on tarvetta parsoja yhdessä pitäville kumilenkeille, voi nauttia parsan kuorimisesta. Kevät ja parsa kuuluvat yhteen yhtä erottamattomasti kuin vappu ja sima.

En ole turvautunut mihinkään muuhun keittokirjaan niin usein kuin jo monesti mainitsemaani Momofuku cookbookiin. Kyseisen teoksen reseptit ovat melko helpoti kotona toteutettavissa raaka-aineita ja välineitä myöten. Totuus on se, että alussakin mainitusta syystä ei kotona jaksa nähdä aina tolkuttomasti vaivaa ruoan eteen. Sitä paitsi vaivannäkö ei ole suoraan verrannollinen ruoan makuun, vaan tärkeintä on ruoan takana oleva ajatus. Jos ajatus toimii, se toimii. Monet kerrat toistetun lauseen mukaisesti yksinkertainen todella on kaunista.

Misolla eli käymisteitse valmistetulla soiapaputahnalla ja etikalla maustettu voi on ikään kuin muunnelma parsan kanssa usein tarjoillusta hollandaise-kastikkeesta. Tai ei oikeastaan edes muunnelma. Maun puolesta niissä ei ole juuri mitään samaa, vaikka voi pysyy yhteisenä nimittäjänä. Parsojen paistaminen perinteisen keittämisen sijaan tuo myös oman lisänsä annokseen. Jos misoa ei vielä löydy jääkaapista, kannattaa sitä ehdottomasti ostaa. Miso on samalla lailla maailmanlopun tavaraa kuin sokeri, vaikka säilyvyydessä on eroja esimerkiksi suolan määrästä riippuen. Oma misopussi on ollut jääkaapissa jo liki kaksi vuotta, eikä tuote näytä vielä minkäänlaisia pilaantumisen merkkejä. Resepti on Momofuku cookbookista hieman muunnelluin mittasuhtein, riittää noin neljälle.

Miso-voi, paistettu parsa ja keitetty kananmuna:

  • 120 g voita + 45 g voita paistamiseen
  • 120 g shiro (vaaleaa) misoa
  • 500 g vihreää parsaa
  • suolaa
  • 2 tl sherry- tai omenaviinietikkaa
  • 4 pehmeäksi, 5-5½ minuuttia keitettyä munaa
  • mustapippuria

Ota 120g voita pehmenmään huoneenlämpöön tai pehmitä se nopeasti mikrossa ja sekoita voi sekä miso, kunnes massa on tasainen. Säilytä jääkaapissa käyttöön asti. Miso-voi säilyy jääkaapissa ainakin viikkoja, joten sitä voi tehdä suuremman määrän kerrallaan. Se sopii melkein kaikkeen, aivan kuten ketsuppi tai sriracha, tai millä nyt haluaakaan maustaa ruokaansa.

Poista parsan tyvestä kova, puumainen osa ja kuori ohuelti paksuimmasta kohdasta, eli muutama sentti tyvestä kärkeä kohti. Ohutta parsaa ei välttämättä tarvitse kuoria lainkaan.

Lämmitä 45g voita leveäpohjaisessa paistinpannussa keskikuumalla lämmöllä ja lisää parsa pannulle kun voi ei enää vaahtoa. Jos kaikki parsat eivät mahdu kerralla pannulle, tee homma osissa. Paista noin 2-3 minuuttia ja mausta melko kevyelti suolalla – miso-voissa on melko runsaasti suolaa. Käännä toiselta puolelta ruskistuneet parsat ja paista myös toiseltakin puolelta 2-3 minuuttia laskien lämpöä, kunnes parsat ovat pehmentyneet ja ruskistuneet tasaisesti.

Kun parsat ovat melkein valmiita, lämmitä etikka kattilassa miedolla lämmöllä ja lisää miso-voi, kunnes seos löystyy jonkin verran. Älä kuitenkaan anna voin sulaa. Säilytä kattilassa esillepanoon asti.

Jos kananmunat eivät ole lämpimiä, lämmitä niitä kuumassa vedessä minuutti ennen kuorimista. Aseta miso-voi ja parsat lautaselle. Lisää kananmuna ja mausta mustapippurilla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s